Friday 15 November 2019

Persediaan Kematian : Set Jenazah Al Amin


Persediaan Kematian : Set Jenazah Al Amin

Kematian memang tak dapat dielakan, namun adakah kita telah buat persediaan kematian? 
Rasulullahﷺ bersabda: “Orang yang paling bijaksana dan paling teliti di antara kamu adalah orang yang sering mengingati mati dan yang paling banyak mengadakan persiapan untuk mati. Merekalah yang bijaksana dan berhasil mencapai kehormatan di dunia dan di akhirat.” (Hadis riwayat Thabrani r.a.)

Pesan itu bukan lah pesanan kosong, ia adalah peringatan supaya tiap dari kita bersedia dengan perbanyakkan amalan tak kira muda atau tua, kesempatan hidup ini gunakanlah sebaik-baiknya. Jika kita lalai, jahil, dan rasa tak bersedia dan amal ibadah pun kurang, maka masih terbuka lagi jalan taubat dan kesempatan kini dan sekarang untuk perbanyakkan amalan.


Seperti solat diawal waktu, fahami bacaan dalam solat Kalian, cuba untuk perbaiki, khusyuk dalam solat jangan tunggu nak kekelas atau nanti orang datang ajar baru nak perbaiki, sekarang pun dah boleh baiki boleh kaji, ulang kaji, lihat video, YouTube, buku-buku dan jika nak lebih baik jalani kursus solat untuk perbaiki lagi tahap solat 
Perbanyakkan amalan sunat, sunnah, ambil inisitif untuk belajar, cari ulang kaji,

Sebab bila sudah ajal, dihari pembalasan, hanya kita sahaja dapat menyelamatkan diri dengan amal ibadah yang dilakukan..

Masing-masing telah diberi keupayaan untuk berfikir, jangan bertangguh untuk perbaiki tahap pengetahuan, amalan, dan buat terus amalan yang baik, pekara yang wajib buatlah walau pun rasa terpaksa, sebaik-baiknya niat ikhlas dapat juga pahalanya InsyaAllah
Melakukan semua suruhan agama yang terdapat dalam rukun islam iaitu solat 5 waktu, berpuasa di bulan ramadhan, menunaikan zakat, menunaikan haji di Mekah jika mampu.
Menjauhkan diri daripada semua perkara yang haram seperti zina, arak, riba.
Sentiasa membasahkan lidah dengan zikir, selawat, dan istighfar.
Menjadikan Al-Quran sebagai peneman setia setiap hari.
Menjaga hubungan baik sesama manusia.
Rajinkan diri menghadiri majlis-majlis ilmu.


Apakah tanda-tanda kematian? 

Tanda 40 hari sebelum kematian
Tanda ini juga akan berlaku selepas waktu Asar. Anda  akan rasa pusat anda berdenyut-denyut. Pada waktu ini daun di Arasy yang tertulis nama anda akan gugur dari pokok. Malaikat maut akan mengutip daun tersebut dan mula mengikuti anda tersebut setiap waktu sehingga ajal anda tiba. Ada kalanya malaikat maut akan menampakkan dirinya cuma anda tidak perasan.


Tanda 7 hari sebelum hari kematian
Ini adalah fasa yang sering dipanggil sebagai buang tebiat. Kalau anda tak suka bergaya, tiba-tiba anda melaram sakan. Kalau anda biasanya tak suka makan durian, tiba-tiba jadi hantu durian.

Kalau anda sakit teruk dan terlantar, biasanya 7 hari sebelum kematian, anda akan segar dan berselara untuk makan.

Tanda 5 hari sebelum kematian
5 hari sebelum kematian, anda akan berasa anak lidah bergerak-gerak. Jika tanda ini datang kepada anda, kami nasihatkan supaya  memperbanyakkan bacaan Al-Quran, berzikir, berselawat dan beristighfar supaya dapat melafazkan kalimah syahadah dengan mudah menjelang sakaratulmaut.


Tanda 3 hari sebelum kematian
3 hari sebelum kematian, anda akan terasa denyutan seolah-olah bergerak bahagian tengah dahi anda. Sekiranya ketika ini anda sedang sakit tenat, anda akan menjadi sihat seperti sedia kala secara tiba-tiba.


Tanda 2 hari sebelum kematian
2 hari sebelum kematian, anda akan didatangi oleh roh orang tersayang yang telah pergi meninggalkan anda. Anda juga akan merasa seluruh dahi anda berdenyut dan bergerak-gerak. Selain itu,

Mata hitam anda ajan kehilangan sinarnya
Hidung anda akan mulai jatuh
Telinga anda akan layu ke bawah
Telapak kaki anda yang terlunjur akan perlahan-lahan jatuh ke depan dan sukar ditegakkan semula.

Tanda 1 hari sebelum kematian
Selepas waktu Asar, anda akan terasa denyutan di bahagian ubun-ubun.

Tanda akhir kematian
Apabila kematian menjelma, anda akan berasa sejuk di bahagian pusat. Kemudian kesejukan itu akan turun dari pusat ke bahagian pinggang sehingga ke tulang sulbi dan seterusnya akan naik ke semula bahagian halkum.

Jika anda mula merasakan kesejukan tersebut, banyakkan berzikir, berselawat, menyebut nama Allah dan mula mengucap kalimah syahadah.

Rasulullah ﷺbersabda: “Janganlah seseorang itu meninggal dunia, melainkan dalam keadaan berbaik sangka terhadap Allah سبحانه وتعالى.” (Hadis riwayat Muslim)

Selain tanda-tanda di atas, kebiasaannya mereka yang akan meninggal dunia juga akan mendapat tanda-tanda berikut:
Hilang selera makan. Tubuh badan anda sedar secara automatik bahawa anda tidak lagi memerlukan tenaga untuk terus hidup.
Perubahan fizikal. Kebiasaannya menjelang ajal, tubuh anda akan menjadi kurus & kulit akan kelihatan pucat dan hilang seri.
Tidur lebih lama dan sukar untuk bangun.
Pancaindera mula menyusut. Penglihatan, pendengaran, dan deria rasa akan muka kurang berfungsi.
Kelihatan kebingungan. Beberapa hari menjelang kematian, anda akan dilawat oleh roh mereka yang telah meninggal dunia. Anda akan berasa kebingungan dan cuba untuk memahami apa yang berlaku.
Kurang buang air kecil dan air besar.


Sudah kah anda buat persiapan kematian?? 
Salah satu keperluan untuk kematian ialah memiliki set jenazah, nah saya perkenalkan set jenazah lengkap untuk lelaki dan perempuan.

Tak salah anda persiapkan awal, sebab ajal kematian bila-bila masa sahaja boleh kunjung tiba, beritahulah pada anak cucu yang anda sudah siapkan persiapan, beritahu mereka dimana anda simpan set tersebut




Bila kalian ready dengan set jenazah ini, insyaAllah akan timbul rasa insaf bila tengok set jenazah ni.. Sayu ye rasa..😥 Nak buat maksiat pun tak jadi sebab wajib untuk kita orang islam sentiasa buat kebaikan, kita nak kalau mati pun dalam kebaikan juga


"Setiap Yang Hidup Pasti Akan Mati"
Tak salah kalau buat persedian, agar kematian kita tidak menyusahkan waris atau sahabat handai.


Set Lengkap Pengurusan Set Jenazah Al Amin
Mandian & Kapan Jenazah
Terdapat 12 item
1) Kain Kapan (bidang 60)
     Lelaki 9 meter
     Perempuan 11 meter
2) Air Mawar
3) Serbuk Cendana
4) Sabun
5) Akar Sintok
6) Celak
7) Sarung Tangan
8) Topeng Muka
9) Putik Kapas
10) Kabur Barus
11) Kapas 3 gulung
12) Minyak Wangi


Nak cantik,  nak lawa.. Jangan lupa tentang kematian pulak ye... Kerna mati itu pasti! 
Nak tau lebih detail,  boleh pm atau ws nombor di bawah ya.


Set jenazah lelaki rm150 sm/rm160 ss
Set jenazah perempuan rm160 sm/rm170 ss


Jom dapatkan  DENGAN SAYA  ^__^



Jom order pengeposan ialah setiap ahad sampai khamis






Terima kasih kerana mengunjungi blog ini

No comments:

Post a Comment