Wednesday 27 March 2019

Tips Kurus dengan Memilih Roti Yang Betul

Tips Kurus dengan Memilih Roti Yang Betul

Roti merupakan salah satu menu kegemaran rakyat Malaysia. Ramai yang memilih roti sebagai makanan untuk sarapan dan juga makanan ringan petang-petang. Namun tak ramai yang mengetahui, pemilihan roti yang betul dapat membantu dalam diet kurus anda. Macam mana nak pilih roti untuk kurus? Jika anda nak mula diet dan nak mencari roti yang lebih sesuai, pilih roti berdasarkan Glycemic Index.


Apa itu Glycemic Indeks?
Glycemic Index (GI) atau Indeks Glisemik ini adalah ukuran relatif bagaimana sesuatu jenis makanan yang mengandungi karbohidrat itu memberi kesan kepada tahap gula dalam darah.

Apa kobonde je tu? Mudah je, hanya ingat —> Lebih tinggi nilai GI bermakna lebih lebih cepat makanan tersebut diproses dalam badan dan tahap gula akan mencanak naik dengan cepat. Secara kasar, makanan yang manis dan terproses biasanya mempunyai GI yang tinggi dan perlu dielakkan jika anda nak turunkan berat badan mahupun nak mengawal tahap gula dalam darah.



Tetapi jangan terpedaya kerana tidak semua yang manis tu mempunyai GI yang rendah, sebab tu kena prihatin sedikit dengan jenis makanan dan nilai GI makanan tersebut.

Glycemic Indeks ni diberi dari skala 1 hingga 100 dan di kategorikan kepada 3 kumpulan:

GI Tinggi : 70-100
GI Sederhana : 56 – 69
GI Rendah : 0 – 55

So bila pilih makanan, kena belek skit label kat belakang.

Tengok Nilai GI yang diberikan dan pilih makanan GI rendah paling dan paling ok, GI Sederhana still better berbanding GI tinggi.

Roti yang tinggi serat selalunya mempunyai tekstur yang agak kasar dan tak berwarna putih. Roti wholegrain ni ada tambahan serat dan akan buat kita rasa kenyang lebih lama. Roti jenis macam ni juga sangat bagus untuk proses pembuangan.

Kalau roti, pilihlah roti Wholemeal Gardenia sama ada yang paket purple ataupun yang hijau (Sommerset). 


TAHUKAH ANDA

roti putih 2 keping = 1 pinggan nasi

 roti wholemeal, ia termasuk dalam kategori complex carbohydrate. 

Complex Carbohydrate will take a longer time to breakdown into a sugar. Because of the slower process, so, amount of energy being released also slowly..n the effects are:


         *** reducing the chances of excess energy being stored away as FAT

         *** memberikan rasa kenyang yg lebih lama..


Bagi roti putih pula, ia termasuk dalam kategori carbohyrate.

Carbohydrate will breakdown into sugar INSTANTLY!!

So, if you are not going to use that energy soon, it will stored as FAT.

Jadi, apa yang teman faham, antara roti wholemeal dan roti putih, ia bergantung kepada penggunaan tenaga kita. Jika lepas makan roti putih kita buat kerja kuat seperti basuh kereta, bertani, then go for it..tenaga yg dikeluarkan itu akan digunakan dengan sebaiknya..

tetapi, jika lepas makan roti putih, kita hanya duduk buat kerja depan comp, then better consume wholemeal bread instead of white bread..



“Good bread is the most fundamentally satisfying of all foods; and good bread with fresh butter, the greatest of feasts.” – James Beard




Terima kasih kerana mengunjungi blog ini

No comments:

Post a Comment